Så tvättar jag håret med Aleppotvål

Så tvättar jag håret med Aleppotvål - Hej kompis Dela enkla tips till våra vänner, I artikeln du läste denna gång med titeln Så tvättar jag håret med Aleppotvål, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel allmänna, Artikel dagliga, Artikel De senaste tipsen, Artikel hälsa, Artikel tekniker, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Så tvättar jag håret med Aleppotvål
länk : Så tvättar jag håret med Aleppotvål

Läs också


Så tvättar jag håret med Aleppotvål

Visste du att vi dagligen utsätts för flera hundra olika kemikalier bara genom vår hud- och hårvård? Eftersom Aleppotvål är en hård tvål så behöver den inte innehålla något vatten. Många hårdtvålar gör det ändå så kolla alltid innehållsförteckningen. Så fort en produkt innehåller vatten så behöver man tillsätta någon form av konserveringsmedel i produkten för att det inte ska börja bildas skadliga bakterier som förstör produkten. 

Så om du liksom jag vill dra ned rejält på onödiga skadliga kemikalier i din vardag så är denna tvål en perfekt produkt att använda sig av. Aleppotvål består nämligen av endast tre ingredienser; olivolja, lagerbärsolja och salt. I gårdagens inlägg berättade jag om alla användningsområden som denna tvål har. HÄR kan du läsa detta inlägg. Idag tänkte jag dela med mig av min personliga hårvårdsrutin, d.v.s hur det går till när jag tvättar mitt hår med Aleppotvål. 



Idag är det 4  1/2 år sedan jag senast tvättade mitt hår med "vanligt" schampo. Jag har på detta enkla sätt minskad ned min och mina barns exponering för skadliga kemikalier nåt enormt bara genom att byta från vanligt konventionellt schampo till att tvätta håret enligt de skonsammare och kemikaliesnällare metoderna enligt No Poo. Jag googlade lite snabbt och såg att t ex en vanligt förekommande schampoflaska från Garnier innehåller 37 olika kemikalier. Sen tillkommer ungefär lika många för balsamet. 

Att övergå till detta mer skonsamma sätt att tvätta sitt hår innebär också att jag idag inte behöver tvätta mitt hår lika ofta så som jag behövde då jag tvättade håret med konventionellt schampo. Idag tvättar jag håret någonstans mellan en gång i veckan upp till varannan vecka. Med vanligt schampo kunde jag aldrig vänta mer än tre till fyra dagar innan jag var tvungen att tvätta håret igen. 

När man tvättar håret med en schampotvål (som Aleppotvålen är) så rengör man håret på mekanisk väg genom att med händerna massera hårbotten för att lösa upp smuts och fett. Med vanligt konventionellt schampo rengörs håret istället på kemisk väg med hjälp av starkt uttorkande sulfater. (Det är dessa ämnen som gör att det skummar så bra). Det gör att när du tvättar håret med "vanligt" schampo så behövs knappt något eget arbete med händerna för att det ska löddra och håret ska bli rent. Tvättar man håret med Aleppotvål så måste man jobba lite mer med händerna för att håret ska bli rent.

SÅ HÄR TVÄTTAR JAG MITT HÅR MED ALEPPOTVÅL

Jag gnuggar tvålen mot hårbotten och går systematiskt igenom hela hårbotten. Jag gnuggar även tvålen ut i längderna på håret. Genom att massera hårbotten lite extra när jag tvålar in håret så stimulerar jag samtidigt hårbottens egen produktion av dess vårdande och mjukgörande oljor (sebum) som är det som ger glans och lyster till håret. 

Jag brukar skölja och tvåla in håret två, eller ibland tre gånger om håret är väldigt smutsigt, tills tvålen löddrar ordentligt. Löddret är ett tecken på att håret nu är helt rent. Det är viktigt att sedan noggrant skölja håret så att inga rester av tvålen blir kvar i hår eller hårbotten. 

När jag tvättat mitt hår med Aleppotvål eller annan schampotvål så avslutar jag alltid med en så kallad surskölj / efterskölj. Det kan liknas med balsam. Syftet är dels att ge håret dess rätta pH-balans igen som blir för basiskt när man tvättar med en schampotvål. Med sursköljen så får håret tillbaka sin rätta pH-balans. Men sursköljen har också till syfte att genom kyla (man använder kallt vatten) se till att fjällen på hårstråna stänger sig igen vilket främjar att håret inte skadas. Helt stängda är de inte förrän håret torkat helt, så låt håret lufttorka helt innan du borstar det.

Så här gör jag surskölj:

Jag använder vanlig ekologisk äppelcidervinäger. Jag blandar  ungefär 1/2 dl äppelcidervinäger med 5 dl riktigt kallt vatten. Det kalla vattnet hjälper till att stänga porerna till hårsäckarna så att de slutar producera det egna fettet som gör håret glansigt (men som också kan göra att håret ser fett ut om det blir för mycket sebum). Kylan i äppelcidervinägerblandningen gör också att hårstrånas fibrer sluter sig så att håret inte skadas och gör också att håret blir mer glansigt, d.v.s samma effekt som man vill få av ett vanligt balsam. Skillnaden mot ett "vanligt" balsam är att den glansiga effekten då endast är en illusion eftersom silikoner i balsam lägger sig som en hinna över hårstrået. Håret är många gånger snarare väldigt skadat och trasigt om man tvättar sitt hår med vanligt konventionellt schampo som innehåller de starkt uttorkande sulfaterna (SLS eller SLES i innehållsförteckningen).

Jag använder en urdiskad flaska som tidigare innehållit Kung Markattas ekologiska äppelcidervinäger att blanda i. Jag kliver ur duschen och blandar äppelcidervinägern med vattnet, och häller detta med huvudet framåtböjt för att slippa få det kalla vattnet över resten av kroppen. 

När jag hällt äppelcidervinäger-blandningen över håret så torkar jag sen håret lite med en handduk och låter det sedan självtorka. Det är viktigt att inte borsta håret medan det är blött för detta skadar håret lätt som är mycket mer sårbart när hårstråna är blöta eller fuktiga. Lukten av äppelcidervinägern försvinner helt när håret har torkat.


När jag borstar mitt hår så använder jag sedan många år tillbaka en svinhårsborste. Denna hårborste har jag och är extremt nöjd med. Genom att borsta igenom håret noggrant varje dag så rengör borsten mitt hår och drar ut sebum från hårbotten ut i längderna vilket ger glans till håret och bromsar upp att håret känns fett och smutsigt. I borsten fastnar fett och damm vilket gör att håret alltid känns renare efter jag borstat det. Efter varje gång jag borstat mitt hår så rengör jag hårborsten med en liten borstrengörare (se bild nedan). Precis som håret så behöver även hårborsten tvättas med jämna mellanrum. Jag har som rutin att alltid tvätta min hårborste när jag tvättar mitt hår. Även här använder jag Aleppotvålen för att rengöra. Jag gnuggar helt enkelt tvålen mot borstet och sköljer under ljummet vatten. När det börjar löddra är hårborsten ren igen. HÄR berättar jag mer om hur jag rengör min hårborste samt hur du kan rengöra andra typer av hårborstar på ett kemikaliesnällt sätt.


Man kan köpa Aleppotvål med olika procentsatser av lagerbärsolja. Jag väljer ALLTID den som har högst andel lagerbärsolja, d.v.s 32% eftersom ju högre halten är av lagerbärsolja, desto mer antiseptiska, fuktighetsbevarande och vårdande egenskaper får tvålen. HÄR köper jag min Aleppotvål (Obs: Jag är inte sponsrad).

Vill du veta mer om hur du kan kemikaliebanta ditt badrumsskåp så att du minskar ned din och din familjs exponering av skadliga kemikalier i er vardag så vill jag tipsa om min serie Kemikaliebanta badrumsskåpet, där jag ger tips på kemikaliesnälla alternativ till allt du kan tänkas behöva för din hud- och hårvård. HÄR kan du läsa den.

___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.


således artikel Så tvättar jag håret med Aleppotvål

det är alla artiklar Så tvättar jag håret med Aleppotvål Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Så tvättar jag håret med Aleppotvål adressen https://delaenkla.blogspot.com/2018/11/sa-tvattar-jag-haret-med-aleppotval.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Så tvättar jag håret med Aleppotvål"

Skicka en kommentar