En lugn Jul...

En lugn Jul... - Hej kompis Dela enkla tips till våra vänner, I artikeln du läste denna gång med titeln En lugn Jul..., Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel allmänna, Artikel dagliga, Artikel De senaste tipsen, Artikel hälsa, Artikel tekniker, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : En lugn Jul...
länk : En lugn Jul...

Läs också


En lugn Jul...

Julen är en tid på året som jag verkligen uppskattar och njuter av. Den är dessutom sedan några år tillbaka helt befriad från både förväntningar, krav och stress. För mig är Julen en viktig tid för återhämtning, läsa, promenera, fixa med huset, baka, äta gott, gå på en bio, mysa hemma i soffan, dricka glögg, reflektera. 

Tyvärr har Julen för många alltmer blivit en stressig tid att ta sig igenom. Det ska faras och firas och handlas och fixas och mitt i allt försvinner f r i d e n. Jag har själv varit där men kommer inte gå tillbaka. 
Min sambo och jag deltar inte längre i något sedvanligt Julfirande men välkomnar nära och kära att titta in på en fika om de har tid, lust och vägarna förbi. Eller så dyker vi in en kort stund till dem. 


Ingen kan väl egentligen förneka att just Julen är den perfekta högtiden för umgänge med nära och kära. Men man kan samtidigt inte vara på mer än ett ställe på en och samma gång.

Uppväxt med skilda föräldrar med nya familjebildningar och senare sambo med stor familj har jag under många, många år farit och flängt som en galning om Jularna. Idag skulle jag aldrig gå med på det. Inte heller att någon ställer orimliga krav på att det ska vara och se ut på ett visst sätt. Nope, sedan några år tillbaka gör min sambo och jag så som vi själva önskar och det är inte enligt den ordinarie mallen, men det är så vi vill ha det och kommer fortsätta att göra. 


Tyvärr läggs ofta alltför stor vikt vid hur saker och ting bör se ut på Julen. Det är naturligtvis också den bilden(sanningsenlig eller ej) som glatt visas upp på sociala medier. Det byggs med det också lätt upp orimliga förväntningar som för många kan vara svåra att få uppfyllda. 
Jag må vara lyckligt lottad om man så vill med stor familj och släkt runtomkring, men det betyder i n t e att allt blir härligt och glamouröst på Julen. För oss har det i mångt och mycket varit likställt med stress, press, förväntningar och krav med ett alldeles för litet utrymme till återhämtning. 

Julen kan dessvärre också för många vara en känslig och ångestfylld tid då ensamhet kan göra sig lite extra påmind. Jag skulle dock vilja avdramatisera det hela lite. Jul i kalendern betyder inte att man m å s t e vara omringad av stor familj och övrig släkt med julklappsutdelning, långjulbord med 7 sorters sill och uppdukat till fest för att kännas l y c k a d. Det finns så många andra fina sätt att fira Julen på. Det måste inte se ut enligt normen. 


Personligen föredrar jag att den i n t e gör just det och skulle inte ha något emot att fira Julen ens helt ensam. Det skulle inte bli någon större katastrof. För mig är det en dag som alla andra här på jorden och den blir helt enkelt allt det jag väljer att göra den till. 

Med det här inlägget hoppas jag kunna öppna upp för ett annat sätt att se på de höga förväntningar och påhittade ramar som finns kring Julen, men också den rad av varierande möjligheter som faktiskt finns att fira högtiden på. Kanske kan det till och med vara värt det i byte mot friden och tiden, att hinna med att njuta, känna tacksamhet, glädje och att få ro i själen? 
Ensam eller på tu man hand, tillsammans med vänner, den egna lilla familjen eller kanske en flygresa bort. Valet är ditt och faktiskt helt fritt.


Mer om hur du skapar en Enkel Jul i inlägget här.



//Tina




således artikel En lugn Jul...

det är alla artiklar En lugn Jul... Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln En lugn Jul... adressen https://delaenkla.blogspot.com/2018/12/en-lugn-jul.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "En lugn Jul..."

Skicka en kommentar