Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)

Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo) - Hej kompis Dela enkla tips till våra vänner, I artikeln du läste denna gång med titeln Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo), Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel allmänna, Artikel dagliga, Artikel De senaste tipsen, Artikel hälsa, Artikel tekniker, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)
länk : Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)

Läs också


Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)

Häromdagen fick jag tipset från Paleofamiljen att göra egen yoghurt. Denna goghurt är gjort av cashewnötter istället för av mjölkprodukter / mejerier. Den innehåller massvis av probiotika som är så otroligt läkande och närande för vår tarm och vår tarmflora. Jag har jättelänge velat testa att göra egen yoghurt men det har inte blivit av. Förrän nu. Jag testade Paleofamiljens recept och det blev så otroligt gott! En riktigt krämig och härlig yoghurt. Jag insåg att jag hade saknat yoghurt i mitt liv.


Vilken lyxig start på dagen att få äta denna yoghurt. Det känns fantastiskt att kunna ge mage och tarm dessa goda bakterier. Här snackar vi mat som gör otroligt gott för hälsan. Jag smaksatte min yoghurt med hallon och banan, istället för jordgubbar men jag gissar att de båda är lika goda. Nedan delar jag med mig av receptet på hur jag gjorde. Ett tips är att om du liksom jag gillar Paleo-vänlig kost följa Paleofamiljen på Instagram samt deras blogg där de delar massvis med härliga recept. HÄR är deras recept som jag utgick ifrån. Jag har tidigare testat att göra deras chokladpraliner med mintsmak (HÄR hittar du det receptet).


Yoghurten är god att äta naturell och kan med fördel då toppas med färska bär och frukter. Man kan också smaksätta sin yoghurt vilket var väldigt populärt hos våra barn. Jag testade först att toppa med min egen Paleo granola men tyckte att den tog över för mycket i smak och det var svårt att känna den goda smaken av yoghurten då. Därför tycker jag att det blir bäst att äta denna yoghurt med endast frukt och bär som topping, eller kanske lite torkade ekologiska kokosflingor / kokoschips och lite bipollen.

RECEPT CASHEWYOGHURT MED PROBIOTIKA (PALEO)

4 dl ekologiska cashewnötter (jag köper DESSA i storpack)
4 dl vatten
6-7 probiotikakapslar (jag använde detta som säljs som pulver och tog 6-7 doser. Paleofamiljen använder detta som är lättare att köpa om man bor i Sverige. De tog 5 kapslar till detta recept)
3 kryddmått ekologiskt vaniljpulver (jag använde detta)

Smaksättning
2 dl ekologiska frysta hallon / jordgubbar / blåbär
1 ekologisk banan

Gör så här:

- Lägg cashewnötterna i blöt i minst 4 timmar. Häll sedan av vattnet och skölj nötterna.
- Mixa nötterna med 4 dl vatten. Häll i lite vatten i taget för att få en helt slät smet.
- Sterilisera en glasburk genom att hälla kokande vatten i den som du häller ut sen direkt.
- Häll i cashewgrädden i glasburken. Öppna probiotikakapslarna och häll i pulvret som finns inuti. Rör om ordentligt.
- Ställ burken i rumstemperatur, gärna på en lite varmare plats så som ovanpå kylskåpet eller frysen. Täck med en tygduk och fäst med ett gummiband. Låt stå i 24 timmar.
- Smaka sedan av och om du är nöjd med smak och konsistens så blanda i vaniljpulvret och rör om och förvara sedan din yoghurt med stängt lock i kylskåpet. Vill du ha syrligare yoghurt så låt stå kvar framme i rumstemperatur i upp till ytterligare 24 timmar.
- Yoghurten håller upp till en vecka i kylen.
- När du ska äta den så blanda i smaksättningen och mixa med en stavmixer.
- Toppa med t ex kokoschips, bipollen och färska bär och skivade bananer.











___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.


Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.


således artikel Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)

det är alla artiklar Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo) Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo) adressen https://delaenkla.blogspot.com/2019/04/gora-egen-cashewyoghurt-med-probiotika.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Göra egen cashewyoghurt med probiotika (Paleo)"

Skicka en kommentar